Tuesday, February 7, 2012

Perlukah Majlis Pertunangan Dihebahkah?


Assalamualaikum..
Jumpa Semula..Hehehe^^!
Wookay,Berhibur2 Jugak..
Ilmu Jangan Dilupakan..
By The Way..This Post Saya Nak Share..
Since Sekarang Ni Tengah Musim Orang Nak Bertunanglah,Bernikahlah..
N Semua Yang Ber,Ber..lah..
(Bila Pula Saya Nak Ber..Ber Cam Mereka2 Yang Bertuah Itu...)
(Zurin Jangan Nak Menggatal Sangat...Belajar Pun Lum Bis Lagi..!!-Marah Kat Diri Sendiri-)

Ok,Back to the topic..jangan mengarut2..

Ok,Saya Nak Share Sedikit Kata-Kata Nasihat Dari Nabi S.A.W dan juga para ulama
Mengenai Majlis Pertunangan Itu Perlukah Dihebohkan..
Saya Harap This Post Tidaklah Menyakiti Mana-Mana Pihak..
Pada Saya Kalau Sudah Rasa Berkemampuan,
Nak Heboh Ke,Nak Buat Pelamin Ke..
Terpulanglah Pada Tuan Punya Badan Nak Buat Cara Macam Mana Sekalipun Majlis Itu..
Tapi Janganlah Dilupakan Pada Hukum Agama & Bersederhana Itu Sudah Mencukupi..
Sekiranya Ada Yang Terasa,Dengan Rendah Dirinya Saya Minta Maaf..

Article Ini Saya Jumpa Dari Forum Halaqah.Net

Credit : I Luv Islam
Perlukah Majlis Pertunangan Seperti Majlis Perkahwinan?

Biar pun seorang lelaki dan seorang perempuan itu telah bertunang, hakikatnya mereka berdua tetap warga asing yang tidak diharuskan bergaul bebas atau -apa-apa hak yang diberikan hanya kepada pasangan lelaki dan perempuan yang telah berkahwin secara sah.

Pertunangan juga tidaklah perlu dihebahkan.

Nabi SAW sendiri ada mengingatkan kepada kita:

“Rahsiakan pertunangan dan iklankan (maklumkan) tentang perkahwinan”
(Hadith riwayat Ahmad dari Abdullah bin Zubair Radhiyallahu ‘anhu.)


Pertunangan adalah suatu komitmen yang belum pasti. Ia mungkin berakhir dengan perkahwinan, boleh juga tamat pada kesudahan yang tidak diharapkan. Namun ulama’ menjelaskan bahawa di antara hikmah Islam menggesa pertunangan itu tidak dihebah-hebahkan ialah kerana untuk menjaga nikmat ini daripada dirosakkan oleh hasad manusia yang bertindak tidak baik. Ia dijelaskan demikian di dalam Hashiah al-’Adawi ‘ala Sharh Mukhtasar Khalil.

Harap Kata-Kata Nasihat Ini Dapat Dijadikan Sebagai Pegangan dan Panduan..
See You Next Post..
Assalamualaikum n BaiBai..

p/s : bersederhana itu penting..

No comments:

Post a Comment

Join us on Facebook