Join us on Facebook

Tuesday, February 15, 2011

Cik2,Boleh Pakai Elok2 Sikit Tak?

\Assalamualaikum Skali Lagi Aku Ucapkan..Ha,Buat Apa,Tu?
Baru Balik Dari Perarakan Maulidur Rasul Ker?
(Bagus2 Kalau Macam Tue..Alhamdulillah... :D)
Erm..Hari Ni Aku Nak Bangkitkan Isu Cara Muslimah Berpakaian..
Actually Dah Lama Nak Bangkitkan Sebab Aku Dah Sakit Mata Tengok Sesama Jantina Dengan Aku Menyalahkan Gunakan Pemakaian Tudung Ni n Cara Pemakaian Mereka.
Tapi Disebabkan Keadaan2 Laen Yang Menghalang..Aku Stop Kejap..
n Carik Waktu2 Free Yang Laen..
Okaylah
Isu Tudung Aku Bangkitkan Sekali Lagi..
Bukan Sebab Aku Nak Buat Dosa,Ngumpat Bagai Pasal Orang..Ea..
Buang Pahala Aku Jer..Sebab Free2 Aku Bagi Kat Orang Laen
Sebab Ngumpat Sal Diorang..Diorang Dan Diorang.....
Ni Hanyalah Untuk Teguran Semata2 :)
Teguran Untuk Diri Aku Dan Teguran Untuk Sesama Muslimah
So,Janganlah Disalahertikan Yer,Kawan2 Semua? (Senyum :D)

K,lah Back To Topic..Actually Sepanjang Aku Dok Ada Kat Rumah Ni,De la Parents Aku Ajak Gi Makan Kat Luar..Then Satu Hari,My Dad Ajak Kitorang Gi Makan Kat Restoran Yang Jual Makanan Arah2 Thai Ni,Macam Tom Yam,n bla bla bla...datanglah seorang gadis ni..(taktaulah adik ke kakak ke..)then mintaklah order semua,semua ok,service okay,senyum semua..pendek kata,everything okay la..puas hati,cuma satu je yang tak berapa sedap mata memandang aku,ayah aku n mak aku,iaitu cara pemakaian si gadis ni..dia pakai blous lengan pendek yang menampakkan lengannya,tapi si gadis ni pakai tudung..okay..baguslah macam tue,dah pakai tudung..tapi yang tak bestnyer baju tue..carilah baju yang tutup lengan ckitt..kowt ye pown pakailah baju lengan panjang ckitt..anda tue waitress,pakai elok2 ckitt..yang anda amik order tu,bukan perempuan,tapi ramai lagi para2 lelaki yang makan di restoran.

Hmmmmm...Harap2 La Pekerja2 Di Restoran Tu,Tegur Si Gadis Tue..

Ni Kejadian Kedua Pulak, Time Tu Aku Baru Balik Kerja Dengan Ayah Aku..Time Tu Tengah Traffic Light..So,Dua Biji Mata Aku Ni,Pandanglah Kat Luar,Then Nampaklah sorang gadis ni kuar dari kereta,baru park kereta dia..boleh tahan comel jugak orangnya..tapi de satu je slack ckitt..cara dia pakai tudung..

Ehm..cik adik..sedar tak nampak rambut panjang cik adik yang mengurai2 tue disebalik tudung cik adik..cik adik tak pakai anak tudung ke..tutup rambut cik adik tue..kowt ye pown cik adik bz sangat..urgent sangat..pakailah anak tudung tue..tak amik masa lama mana pown..n walaupun cik adik pakai tudung,tapi dah nampak rambut2 cik adik yang cantik tue,tue dah dikira apa??dikira menda laen dah kan..kalau si lelaki ni..tengok..tak ke cik adik yang susah..

Hmmm...apalah nak jadi sekarang?
(ni bukan nak tunjuk diri aku baik sangat ea..buang ckitt pemikiran negatif tu..,
Aku pown kadang2 risau gak,kowt2 aku pakai ni..melebih2 ke..nampak aurat aku sana sini..nampak itu,nampak ini..tapi aku sentiasa beringat yang aku ni perempuan,bukanlah cantik mana pown,aurat pown kena jaga..aku tak nak malukan diri aku kerana pemakaian aku,nanti orang menyalah ertikan pulak...)

So,pada para muslimah baek yang free hair ke..bertudung ke..atau apa2 jelah..
jagalah aurat kita,sebab segala dosa kita yang tanggung taw..kita bukan dizaman kanak2 lagi..bukan dizaman budak kecik yang dok hisap botol susu hello kitty tue lagi,kita semua dah dewasa..so pandai2lah jaga diri sendiri,jaga pemakaian tu suma..
(kata kat diri si penaip ni jugak :D)

So,ni tips2 untuk para2 muslimah di luar sana dan tips untuk diri sendiri:
Pakaian muslimah akan lahir dari hati yg penuh dgn keimanan dan ketaqwaan yg ikhlas kpd Yang Maha Esa.... Cara pemakaian seorang muslimah tlh pn di cerita kan di dalam al-quran... Firman Allah yg bermaksud:"Dan katakanlah kepada para perempuan yg beriman hendaklah mereka menahan penglihatan mereka, memelihara kehormatan serta jgn lah mereka memperlihatkn perhiasan mereka kecuali apa yg patut (muka dan tapak tangan).Dan hendaklah mereka hulurkan tudung kepala mereka ke dada mereka......"Surah An-Nuur ayat 31. Disini maka jelas lah dalam dalil-dalil yg disebutkan tadi., Allah menyuruh supaya muslimah-muslimah menutup aurat mereka....

Antara cara pemakaian seorang muslimah:-
1) Memakai sesuatu pakaian yg tidak terlalu nipis hingga menampakan tubuh badan seseorang muslimah itu.
2) Memakai pakaian yg tidak terlalu ketat.
3) Warna yg suram dan gelap.
4) Menggunakan bau-bauan yg terlalu wangi hingga menraik perhatian orang lain.
5) Pakaian yg tidak menyerupai lelaki.
6) Pakaian yg tidak menyerupai orang kafir atau orang musyrik.
7) Pakaian yg bukan untuk bermegah-megah.



(Kan Cantik Tue?)(Tul Tak?)

Ingat-Mengingati..Nasihat-Menasihati,Tegur Menegur Ke arah Perkara Yang Baik Kan..Adalah Perkara Yang Mulia..
So Maafkanlah Diri Ini Kiranya Entry Ni,
Menyebabkan Anda Semua Terasa Hati Atau Marah..

No comments:

Post a Comment